FAQ

Vi har samlet nogen af de spørgsmål, som vores kunder ofte stiller i forbindelse med flytning, hvad end det er en privatflytning eller en erhvervsflytning. Vi håber, du kan finde svar på dit spørgsmål nedenfor, ellers er du velkommen til at kontakte os.

Nedpakning ved flytning

Hvordan pakker man bedst en flyttekasse?
Det er en god ide at starte med de tungeste eller større ting som f.eks. bøger, gryder, konserves eller lign. afhængigt af, hvilket rum man befinder sig i. Mere sarte ting som tallerkner, vin og andre skrøbelige genstande skal selvfølgelig emballeres forsvarligt. Dernæst er det en god ide at slutte af med noget blødt eller let i toppen af flyttekassen for at stabilisere den.

Hvordan pakker man tallerkner ned?
Tallerkner pakkes med pakkepapir mellem hver tallerken i bundter på 5–8 stk. og afsluttes med et lag pakkepapir. Tallerknerne skal stå på højkant i kasserne, da de er stærkest sådan.

Hvordan pakker man glas og porcelæn ned?
Til at pakke glas ned har vi i Holger Danske designet vores egne glasindlæg i stærk pap, som de fleste glas, flasker osv. passer lige ned i. Det gør det nemt og sikkert. Porcelæn skal pakkes i pakkepapir og større genstande i bobbelplast.

Hvordan pakker man madvarer?
Køle og frysevare er som regel det sidste der pakkes under en flytning og kommer på flyttebilen, så det kommer ind som det første og kan komme på køl igen. På den måde bliver madvarerne håndteret bedst og er mindst muligt udsat for varme.

Hvordan pakker man skarpe genstande ned?
Når vi pakker skarpe genstande, bruger vi ekstra meget pakkepapir omkring dem og slutter af med en gang tape. På den måde sikre man, at ingen kommer til skade på genstandene under flytning.

Hvordan pakker man billeder og malerier ned?
Malerier, uafhængig af materiale, pakkes nænsomt ind i bobbelplast med papir på indersiden for at skåne udstikker af for eksempel oliemaling eller andre materialer. Billeder af mindre størrelser pakkes i flyttekasser, oprejst stående med pakkepapir eller lignende imellem.

Hvordan pakker man bedst tøj ned?
Vi bruger specielle garderobekasser til alt bøjletøj. De kan lånes eller købes hos de fleste store flytteforretninger og er super praktiske. Tøj fra hylder og skuffer pakkes i kasser, mens sko pakkes i en kasse for sig selv.

Hvordan pakker man elektronik ned?
Det er altid bedst og mest sikkert at bruge den originale emballage enheden er købt og leveret i. Ellers kan det være en fordel at polstre en flyttekasse i bunden med enten en dyne, tæppe, hynder eller lign. og selvfølgelig pakke enheden ind i et flyttetæppe, før den ender i kassen. Større emner som fladskærme, højtalere eller lign. tager vi os professionelt af, da vi har midlerne til det.

Flytning af møbler og høje bygninger

Hvordan flytter man nemmest fra 5.sal?
Skal du flytte fra en 5. sal, anbefaler vi, at du får besøg af en konsulent fra et professionelt flyttefirma, som kan vurdere, om der eventuelt kan bruges en møbellift, hvilket vil gøre flytningen en del lettere. Så undgår man den lange vej ned gennem trappeopgangen, hvilket reducerer chancen for skader på både møbler og opgang.

Hvad gør man af små skruer og nøgler til møbler?
Det er rigtigt vigtigt at få fjernet nøgler fra alle møbler, som chatoller, vitrineskabe, dragkister osv. Husk at gemme dem et sikkert sted, da det kan være svært at finde en tilsvarende erstatningsnøgle til et gammelt møbel. En god ide kan være at samle dem i en frysepose og lægge den i en skuffe på et af møblerne. Er det nødvendigt at skille et møbel for at flytte det, samler man alle skruer og tilhørende dele i en frysepose og sætter den fast på hvert enkelte møbel – det kan være med tape, eller at posen bindes fast omkring et ben, bøjlestangen eller andet. Så følger de rette skruer og dele altid den tilhørende genstand, så man undgår at på blandet delene sammen.

Hvordan flytter man møbler bedst?
Det altid bedst at lade professionelle og uddannet flyttefolk om det. Men vil du selv gøre det, er det vigtigt at få pakket dine ejendele i kasser forsvarligt. Brug rigeligt af pakkepapir eller lign. Sørg for at køretøj eller trailer har rette dimensioner og binde ripper, så der er mulighed for at stuve og surre dit indbo forsvarligt under transporten.

Huskeliste ved flytning

Hvad skal man huske, når man flytter?
Udover at man skal huske at melde adresseændring i folkeregisteret, hos lægen, institutioner m.m., som nemt kan klares på borger.dk, er der en masse andre praktiske gøremål, man skal huske. Afmelde strøm, gas, vand og fastnet telefon, hvis man stadig har det og få meldt det til den nye adresse. Husk at aflæse el, gas og vand inden overdragelse og få alle nøgler og koder til alarm.
Har man bestilt et flyttefirma til at stå for flytningen og valgt nedpakning med i servicen, er det supervigtigt at få samlet alle vigtige ting et sted. Det kan være nøgler, vigtige papirer, medicin eller noget helt andet. Få det samlet og lav et “helligt” sted, det kan være køkkenbordet. Forklar flyttemanden at det skal blive, hvor det er, så skal han nok formidle det videre til resten af flytteholdet, så der er styr på det. Pakker man selv, skal man huske at markere kasserne, så de ender de rigtige steder. Emballere alt forsvarligt og marker gerne på kasserne, hvis der er glas eller lign. i. Husk at tjekke beholdere med farlig væske, om de er lukket forsvarligt og tøm beholdere for væsker, som ikke kan flyttes forsvarligt uden.

Hvem skal have min adresseændring af vide ved flytning?
Man skal huske at melde adresseændring i folkeregisteret, hos lægen, institutioner m.m., som nemt kan klares på borger.dk

Flyttekasser

Hvordan folder man en flyttekasse?
På vores kasser i Holger Danske har vi fået trykt en brugervejledning på, som ikke er til at overse. Følger man den, er det nemt og hurtigt at få samlet sin kasse.

Hvor stor er en flyttekasse?
Vores kasser hos Holger Danske er B40 x H40 x L60, og der kan ca. være 8 flyttekasser på en kubikmeter.

Hvor mange flyttekasser skal man bruge?
Det er meget forskelligt, hvor mange kasser man skal bruge. Det kommer helt an på, om man bor minimalistisk, eller man bor mere tæt pakket. Det har også lidt at sige, hvor mange der bor på adressen. Men som en god tommelfingerregel bruger man typisk 20–25 flyttekasser pr. rum.

Hvor mange kilo kan en flyttekasse holde til?
En flyttekasse kan rent faktisk holde til over 100kg, men vi ser helst, de ikke fyldes med mere end 20kg.

Flytning med et professionelt flyttefirma

Hvor mange mænd kommer i pr. flyttebil?
Vi kommer typisk 2–3 mand pr. flyttebil ved en normal privatflytning

Hvor lang tid tager en flytning?
Det er meget forskelligt, hvor længe en flytning tager. Det kommer helt an på mængden, afstande, etager og tilvalgte services, som nedpakning, udpakning og handymand. Men en normal størrelse familie, som flytter fra hus til hus, tager typisk 6 – 8 timer.

Hvad skal man have forberedt, inden I kommer?
Forberedelsen kommer helt an på, hvad der er aftalt med konsulenten eller kontoret. Har du bestilt flytning på timepris, er det egentligt helt op til en selv, hvor meget arbejde du vil overlade til vores flyttemænd. Har du aftalt en fast pris og kun bestilt flytning, skal alt være pakket ned og klar til at blive flyttet. Men ud fra hvilken aftale, der er blevet enighed om, vil det være beskrevet under betingelser i ordrebekræftelsen.